Segmentacija građana Republike Hrvatske 2021 (N =1750)

TEHNOLOŠKI OSVIJEŠTENI

Segment tehnološki osviještenih čine pojedinci koji su prema svojoj osobnosti manje relaksirani odnosno nisu tolikom spontani i otvoreni prema drugim ljudima. Što se tiče kupnje, važna im je online kupnja odnosno kupnja iz fotelje jer smatraju da je kupnja putem interneta jednostavnija i da štedi vrijeme. Tako je njihova online kupnja u skladu sa smanjenom otvorenošću i prema ljudima i smanjenom ekstroverzijom. U ovom segmentu nema razlikovanja obzirom na stavove prema hrani i zdravlju. Što se tiče slobodnog vremena, segment tehnološki osviještenih osoba rado provodi vrijeme u surfanju ili praćenju vijesti na internetu, dopisivanju i praćenju društvenih mreža te u potrazi za informacijama na forumima.

Njihova demografskih obilježja, u odnosu na očekivanja prema općoj populaciji stanovnika RH, pokazuju da nema razlike u spolu, nešto je manje tehnološki osviještenih u Dalmaciji kao i u mjestima s manje od 2000 stanovnika, a više u Zagrebu te mjestima s više od 100 000 stanovnika. Očekivano, manje nego u općoj populaciji nalazimo ih u najmlađoj (16-29) te najstarijoj (60+) skupini ispitanika.

Generacijski prikaz pokazuje da u ovoj kategoriji manje nego u općoj populaciji pronalazimo Centenijalce (Gen z, rođeni 1996. do danas) te Boomere (rođeni između 1946.-1964.) i Tradicionaliste (rođeni prije 1946.). Više nego u općoj populaciji ovdje pronalazimo Milenijalce (rođene između 1977.-1995.) te Genx (rođene između 1964.-1976.).

 

ODGOVORNI

Segment odgovornih pojedinaca pokazuje odgovornost u tri smjera: odgovornost prema sebi, pojedincu i zajednici.

Odgovornost prema sebi očituje se ponajviše i odgovornosti za vlastito zdravlje. Tako ove osobe nastoje paziti na zdravu prehranu sebe i svoje obitelji, traže proizvode s prirodnim sastojcima  i boje se kemijskih dodataka u hrani. O svome zdravlju brinu se tako da jedu i piju umjereno te se trude što češće jesti s obitelji. Misle da zdrava hrana pomaže sačuvati zdravlje uzrokovano stresnim načinom života.

Odgovornost prema pojedincu pokazuju svojom razboritošću. Oni su pouzdani, racionalni, razmišljaju prije nego što djeluju, osjećajni su i vrlo tolerantni. Iako se najugodnije osjećaju u krugu obitelji i poznatih jako su im važna ljudska prava i socijalna sloboda pa tako cijene i svoju individualnu slobodu.

Njihova društvena odgovornost prema zajednici vidi se u društveno odgovornoj kupnji. Općenito radije kupuju marke kompanija koje pomažu ljudima, fleksibilne su i empatične prema zaposlenicima i ljudima općenito. Zatim, više vole kupovati od kompanija koje doprinose društvu, zalažu se za dobro te koje pružaju sigurno i čisto okruženje. Također im je bitno da kompanije od kojih kupuju imaju lokalne vrijednosti slične njihovima i da im pružaju osjećaj povezanosti s drugim ljudima ili sa svojom zajednicom.

Uz osjećaj odgovornosti vezuje se i to da su fleksibilniji u razmišljanju te nisu skloni odabirati nešto samo radi poznatosti. Iako su odgovorni i prema pojedincima više ih se može okarakterizirati kao zatvorene.

Pregled demografskih obilježja odgovornih pojedinaca ukazuje da u odnosu na opću populaciju u ovom segmentu pronalazimo znatno više žena, više stanovnika u gradovima od 100 000 ili više stanovnika, te manje muškaraca i manje pojedinaca iz mjesta manjih od 2000 stanovnika.

Analize po generacijama ne pokazuju razlike u udjelima pojedinih generacija među odgovornima u odnosu na njihove udjele u općoj populaciji.

 

INERTNI

Inertni pojedinci vole sve poznato. To se očituje u njihovim stavovima prema hrani i zdravlju, proizvodima i potrošnji kao i provođenju slobodnog vremena. Također se ta crta nalazi i u njihovoj osobnosti jer su nefleksibilni. Što se tiče hrane i zdravlja oni su hedonisti koji uživaju u hrani i vole si ugađati. Općenito im je okus važniji od pravilne prehrane i misle da zdrava hrana nije ukusna. Što se tiče proizvoda i potrošnje zapravo su tradicionalisti i cjenovno osjetljivi. Često kupuju marke koje su već poznate i dugo su na tržištu, ali opet brinu o cijeni i obraćaju pažnju na popuste i posebne ponude. Njihova nefleksibilnost očituje se u slijeđenju rutine, dobro poznatih stvari, predvidivosti i osjećaju ugode kada se utope u mnoštvu. Smatraju da su nepovoljni događaji u životu čovjeka djelomično rezultat loše sreće i osjećaju da imaju malo utjecaja na ono što im se događa. Vole miran život, bez promjena. Što se tiče slobodnog vremena, karakterizira ih duhovnost (molitva, odlazak na duhovne obnove, u crkvu…),  a vole i puno vremena provoditi kod kuće, u krugu obitelji radeći kućanske poslove ili gledajući TV.

U odnosu na opću populaciju, u ovom je segmentu više žena, nešto ih je više iz Dalmacije, a manje iz Zagreba. Znatno veći broj se nalazi u mjestima s do 2000 stanovnika i puno manje u gradovima s više od 100 000 stanovnika. Preko 60% ih je iz dobne kategorije 60+.

Generacijski prikaz pokazuje da u ovoj kategoriji ima više Boomera (rođeni između 1946.-1964.) i Tradicionalista (rođeni prije 1946.) nego u općoj populaciji.

 

"ZVIJEZDE"

Segment „zvijezda“ čine ljudi koji su perfekcionisti i na van izgledaju samopouzdani, a nisu odveć odgovorni te su ponekad otvoreni (ekstraverti). Perfekcionizam pokazuju kroz stavove prema hrani, provođenje slobodnog vremena te osobnost koju karakterizira napetost. Za njih općenito zdrava hrana znači zdravi izgled te brinu o zdravlju radi toga da lijepo izgledaju, održe tjelesnu težinu i budu u formi. Intelektualno su aktivni pa slušaju klasičnu glazbu i odlaze na koncerte i u kazalište, stvaraju nešto kreativno ili se bave ručnim radom, polaze tečajeve i seminare te čitaju knjige. Od sportova se dosta bave jogom i  često se uključuju u dobrotvorni rad. Unutar njihovog perfekcionizma pronalazi se doza napetosti odnosno osjećaju se često impulzivno i nervozno te očekuju lošije ishode i da se stvari ne odvijaju kako oni žele. Ipak s druge strane na van izgledaju samopouzdani i na neki način pokazuju da vjeruju u sebe i to tako da puno planiraju i trude se držati svojih ciljeva. Što se tiče stavova prema kupnji, kupnja je za njih nužno zlo pa ne vole obilaziti dućane niti radi pronalaska onoga što žele niti da bi uhvatili neku akciju

Među „zvijezdama“ ima više muškaraca nego što bi se očekivalo u općoj populaciji. Po regijama i veličini naselja su podjednako raspoređeni kao u populaciji. Znatno više ih je u mlađim dobnim skupinama (do 39 godina) nego što je u općoj populaciji,  a sukladno tome i manje u starijim dobnim skupinama, posebno u skupini 60+.

Generacijski prikaz pokazuje da u kategoriji „zvijezda“ ima manje nego u općoj populaciji Boomera (rođeni između 1946.-1964.) i Tradicionalista (rođeni prije 1946.), a i nešto manje Genx (rođeni između 1964.-1976.). S druge strane, više nego u općoj populaciji ovdje pronalazimo mlađe generacije: Centenijalce (Gen z, rođeni 1996. do danas) i Milenijalce (rođene između 1977.-1995.).

 

AVANTURISTI

U segment avanturista ulaze oni koje možemo okarakterizirati kao zaigrane i otvorene, sasvim opozitne perfekcionizmu iz segmenta „zvijezda“. Zaigranost se očituje u igranju različitih igrica – od playstationa, Xboxa, Nintendo-a, mobitela, kompjutera pa do društvenih igara poput monopoly-ja. Zaigranost se dalje očituje kroz praćenje YouTubera i influencera, gledanje streaming servisa, a i bavljenje ekstremnim sportovima. Oni su sve, samo ne radoholičari. Ne vole obaveze, odgovornost i posao im nije jako važan te nemaju razrađene ciljeve

Otvorenost se očituje kroz osobnost jer se radi o ekstrovertima, kroz kupnju tako da ih se može okarakterizirati kao šopingoholičare koji rado kupuju te u slobodnom vremenu jer se može reći da su društveno aktivni. Kada kažemo da su avanturisti ekstroverti, mislimo na to da se vole isticati u gomili, provoditi vrijeme s prijateljima i voditi dinamičan značajan život pun zabave. Oni vole nova i uzbudljiva iskustva, isprobavanje novih stvari i novac im je vrlo bitan. Oni su šopingholilčari koji rado eksperimentiraju kroz isprobavanje novih proizvoda, marki, praćenje reklama, kupnju skupih marki, luksuznih i promoviranih proizvoda. Često jedu vani i osjećaju se loše ako si ne mogu priuštiti odjeću koja se trenutno nosi. Društvena aktivnost avanturista vidi se u izlascima u kafiće, restorane, diskoteke i na zabave, u putovanjima po domovini i inozemstvu, odlascima na koncerte popularne glazbe, druženju s prijateljima te bavljenju grupnim rekreativnim aktivnostima poput aerobica, fintessa ili nekog sporta.

Ovom segmentu pripadaju mladi svih regija i veličina naselja, znatno više nego što bi se očekivalo u općoj populaciji, sukladno tome ovdje je manje starijih (posebno iznad 49 godina) u usporedbi prema stanju u populaciji RH. Također više je muških avanturista nego prema očekivanjima obzirom na opću populaciju i sukladno tome manje ženskih.

Analize prema generacijama pokazuju da je ovdje, kao i kod „zvijezda“ znatno više mlađih generacija nego u općoj populaciji - Centenijalaca (Gen z, rođeni 1996. do danas) i Milenijalaca (rođeni između 1977.-1995.).